Decemberlotteriet

Årets decemberlotteri, då vi lottar ut 10 st konstverk till våra medlemmar, är visserligen inte inställt men skjutet på framtiden. En del av nöjet är ju att kunna träffas, vinnare och valda delar av styrelsen och besiktiga vinsterna och med rådande restriktioner fungerar inte det. Men den som vänter på något gott...

Ånej, inställt igen! ...men bara till 2021

På grund av de senaste rapporteringarna om ökad smittspridning i Östergötland och de striktare restriktionerna i regionen ställer vi in den efterlängtade utställningen "Footprint" med James Bates i samarbete med Rebecka Eriksson, för allas säkerhet.

Utställningen "Footprint" med James Bates målningar och Rebecka Erikssons textila bearbetning av tavlorna ger i hög grad individuella natur- och landskapsbilder där yta och motiv har lika stor betydelse.

James Bates är utbildad på bl.a. Liverpool College of Art (1977-1980), Royal College of Art (1981-1984), Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (1984-1987). Han har erhållit ett flertal utmärkelser av exempelvis Konstakademien, Konstnärsnämnden och British Council. Han har också haft en mångfald utställningar både nationellt och internationellt.

Som sagt, utställningen är för närvarande inställd, men ge inte upp! Den kommer att bli av 2021, så håll ut!

Hösten har inte varit sig lik...

På grund av smittspridningen i Östergötland och de striktare restriktionerna från Folkhälsomyndigheten har samtliga evenemang under hösten fått ställas in.

In i det längsta försökte vi få till utställningen "Footprint" med James Bates målningar och Rebecka Erikssons textila bearbetning, men det lyckades tyvärr inte.

Men ingenting är bortglömt, det som blivit inställt 2020 kommer att återuppstå 2021 så ge inte upp, håll ut!

Just nu pågår Norra Vätterns konstrunda, den fysiska är inställd pga. corona, men den finns digitalt! Ni hittar den här på deras hemsida: www.nvbof.se

Där finns deras utställare presenterade i samma ordning som i det tryckta programmet, dessutom finns ett antal filmer, där konstnärerna berättar lite om sig själva och sina verk.

Lotteriet med 108 fina vinster pågår maj ut, vinsterna är presenterade som PDF och i bildspel. Stöd gärna föreningens kreativa initiativ och passa på att köpa lotter!

Utställningen med Verkstadsmålarna blev tyvärr inställd

Vi beklagar, men på grund av Covid-19 blev den planerade utställningen med Verkstadsmålarna inställd för allas säkerhet. Vi hoppas kunna genomföra den längre fram, när läget återgått till det normala.

Studiebesök i Ödeshög och Linnefors

Gebbe hade dagen till ära rullat ut röda mattan

Första anhalt var Ödeshög och en av Sveriges främsta natur- och fågelmålare, Gunnar ”Gebbe” Björkman. Därefter besökte vi Omkulturs galleri, Fiskboden i Ödeshög och Narr, Ödeshögs chokladfabrik. Studieresan avslutades i Linnefors krukmakeri hos Jeanette Bennich, en fantastiskt duktig keramiker. En innehållsrik och intressant studieresa som ger mersmak!

Gebbes naturintresse vaknade tidigt och han har tillbringat mycket tid vid Tåkern, där han och hans vänner byggde det gamla fågeltornet som föregick dagens Naturum
Senaste projektet, Båstnäs bilkyrkogård där naturen tar över människans skapelser
Linnefors Krukmakeri, fantastiskt beläget vid Svartån
Jeanette visar senaste nyheten, keramikmuggar med mönster från Kina

Årsmöte

Årsmötet ägde rum onsdagen den 26 februari kl 19.00 på Café Utsikten i Motala.

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar berättade Karin McKough om sitt skapande i lera:

"Jag formar leran och leran formar mig.
Arbetet blir en slags meditation och de former det resulterar i handlar mer om betraktan än om bruk.
Jag återkommer hela tiden till kärlformen. Samspelet mellan utsida och inre rum fascinerar mig och laddas med symbolik.
Skålen blir en form av mandala, ett samlande fokus, ur vilket alla de andra formerna växer fram.
Växelverkan mellan mina intentioner, leran, glasyrerna och eldens ibland oförutsägbara påverkan skapar slutresultatet."
/Karin McKough

Efter föredraget lottades konstnärens verk "Farkost för drömmar" ut, vinnare blev Motala Konstförenings nya ordförande Ann-Sofie Fredriksson.