Aktuellt

Just nu pågår Norra Vätterns konstrunda, den fysiska är inställd pga. corona, men den finns digitalt! Ni hittar den här på deras hemsida: www.nvbof.se

Där finns deras utställare presenterade i samma ordning som i det tryckta programmet, dessutom finns ett antal filmer, där konstnärerna berättar lite om sig själva och sina verk.

Lotteriet med 108 fina vinster pågår maj ut, vinsterna är presenterade som PDF och i bildspel. Stöd gärna föreningens kreativa initiativ och passa på att köpa lotter!

Utställningen med Verkstadsmålarna blev tyvärr inställd

Vi beklagar, men på grund av Covid-19 blev den planerade utställningen med Verkstadsmålarna inställd för allas säkerhet. Vi hoppas kunna genomföra den längre fram, när läget återgått till det normala.

Studiebesök i Ödeshög och Linnefors

Gebbe hade dagen till ära rullat ut röda mattan

Första anhalt var Ödeshög och en av Sveriges främsta natur- och fågelmålare, Gunnar ”Gebbe” Björkman. Därefter besökte vi Omkulturs galleri, Fiskboden i Ödeshög och Narr, Ödeshögs chokladfabrik. Studieresan avslutades i Linnefors krukmakeri hos Jeanette Bennich, en fantastiskt duktig keramiker. En innehållsrik och intressant studieresa som ger mersmak!

Gebbes naturintresse vaknade tidigt och han har tillbringat mycket tid vid Tåkern, där han och hans vänner byggde det gamla fågeltornet som föregick dagens Naturum
Senaste projektet, Båstnäs bilkyrkogård där naturen tar över människans skapelser
Linnefors Krukmakeri, fantastiskt beläget vid Svartån
Jeanette visar senaste nyheten, keramikmuggar med mönster från Kina

Årsmöte

Årsmötet ägde rum onsdagen den 26 februari kl 19.00 på Café Utsikten i Motala.

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar berättade Karin McKough om sitt skapande i lera:

"Jag formar leran och leran formar mig.
Arbetet blir en slags meditation och de former det resulterar i handlar mer om betraktan än om bruk.
Jag återkommer hela tiden till kärlformen. Samspelet mellan utsida och inre rum fascinerar mig och laddas med symbolik.
Skålen blir en form av mandala, ett samlande fokus, ur vilket alla de andra formerna växer fram.
Växelverkan mellan mina intentioner, leran, glasyrerna och eldens ibland oförutsägbara påverkan skapar slutresultatet."
/Karin McKough

Efter föredraget lottades konstnärens verk "Farkost för drömmar" ut, vinnare blev Motala Konstförenings nya ordförande Ann-Sofie Fredriksson.