Tidigare under 2019

En av två vinster till besökande medlem

Medlemsvinsterna från utställningen tillföll Anders Hedin och Birgitta Liljeblad.

Eva-Lena Martinsson målar med glädje och humor
Konstnären berättar om sitt skapande
Konstnären i samspråk med representanter för konstföreningen

Eva-Lena Martinsson. Måleri och glaskonst.

Eva-Lena Martinsson föddes i Motala och är numera bosatt utanför Kungsbacka.

Hon var tidigare en känd och uppskattad formgivare vid flera kända glasbruk och hennes glaskonst har fått stor framgång både i Sverige och i andra delar av världen.

Efter glasrikets nedgång har Eva-Lena lyckosamt återgått till måleriet där hon började sin konstnärliga resa.

Eva-Lena Martinsson har haft utställningar både nationellt och internationellt och nu har Motala konstförening fått förmånen att visa hennes konst 5- 17 oktober 2019.

Vernissage lördag 5 oktober kl. 11-15

Öppet: tisdag-torsdag kl. 17-19
           lördag- söndag kl. 13-15
Ingrid Schöön-Holmberg bjuder in till sin ateljé
Ett drygt 20-tal av föreningens medlemmar passade på att få se konstnärens arbetsateljé och många alster.
Ingrid visar en intressant teknik, att göra konstverk på zinkplåt.
Till kaffet berättade Ingrid inspirerat om många intressanta händelser under sin konstnärsbana, och visade även några exempel från sin skoltid.

INBJUDAN

Konstnären Ingrid Schöön-Holmberg bjuder in alla medlemmar i Motala Konstförening till sin ateljé och hem i Björneborg, Nykyrka 345, Motala lördagen den 21 september kl 10 – 12.

Ingrid Schöön Holmberg, Motala kommuns kuturstipendiat år 2019, öppnar sin ateljé och sitt hem för alla medlemmar i Motala Konstförening under lördagsförmiddagen den 21 september mellan kl 10.00 och 12.00. Hon visar då sin ateljé och arbetsplats och avslutar med att till en kopp kaffe prata om sitt konstnärskap.

Motala Konstförening är mycket stolt över denna inbjudan och ser fram emot att så många medlemmar som möjligt hörsammar den och tar en tur till Björneborg. Åk riksväg 50 mot Askersund och sväng av mot Godegård/Bona. Kör ca 1,2 km, sväng vänster vid vit skylt Dansby Gård och tag sedan första avtagsvägen till vänster och då är det ca 50 m till Björneborg. Konstföreningen har inga möjligheter att samordna transporter, utan det får ske i medlemmarnas egen regi.

För att kaffet ska räcka till alla måste anmälan ske till lsdesign.motala@gmail.com eller på tel nr 072-2322021 senast den 16 september.

Vi tackar Ingrid för den generösa inbjudan och vi hoppas att se många konstintresserade medlemmar i Björneborg den 21 september!

Kulturverkstan K-Ringen

Keramiker Karin McKeogh ställer ut på K-ringen den 31/8 - 15/9, tors 16-19, lör - sön 12-19, se artikel i MVT https://www.mvt.se/kultur-noje/keramikern-staller-ocksa-ut-malningar-om6271709.aspx

Utställningsansvarig och vice ordförande Lisbeth Sager iordningställer det sista inför vernissagen
Besökarna, och särskilt Lars Åke Petterssons syskonbarn som sett till att hans konst återkommit till Motala, välkomnas
Lars Åke Petterssons systerdotter t.v. i samspråk med hans forna elev Karin Pontelius t.h.
Systrarna Karlström har identifierat huset på tavlan som Båtsmansgatan 3
Släktingar till Lars Åke Pettersson bläddrar i ett av de många skissblock som också finns att köpa.
Medlemsvinst från Lars Åke Pettersson-utställningen

Utställning Lars Åke Pettersson

Utställning av Motalakonstnären Lars Åke Petterssons verk på Dubergska gården 4 - 16 maj 2019

Vernissage lö 4 maj kl 11-15

Öppettider: tis-tors kl 17-19.
                   lö-sön  kl 13-15

Lars Åke Pettersson

Lars Åke Pettersson föddes 1923 i Motala och växte upp i Hyddmarken. Sin konstnärliga bana startade han på 1940-talet samtidigt som han arbetade som yrkesmålare. Lars Åke bodde hela sitt liv tillsammans med sin far i Motala.

I börja av 1950-talet studerade han vid Pernbys målarskola och hos Gun Setterdal i Stockholm samt gick på aftonkurser i Otte Skölds regi.

Under 50- och 60-talet gjorde han flera utlandsresor till bl a Spanien, Grekland, Frankrike, Norge, Island och Irland. Detta präglar motiven på Lars Åkes målningar. Många av hans målningar bär dock vittnesbörd om hans kärlek till hembygden, d v s Motala med omnejd. Men när hans syskonbarn var små och kom på besök hos sin morfar och morbror i Motala då blev det för mycket för Lars Åke, så då tog han cykeln och cyklade till Paris eller någon annan stans i Europa och målade istället.

Han arbetade också med att göra scenografimodeller till den lokala amatörteaterföreningen i Motala.

Lars Åke har haft separatutställningar i Stockholm och Motala och finns representerad på olika kommunala inrättningar. Han var också styrelsemedlem i Motala Konstförening.

Lars Åke hade också elever som studerade måleri, bl a hade han konstnären Ingrid Schöön- Holmberg som elev.

Lars Åke Pettersson dog i cancer våren 1982.

Medlemsvinst från utställningen med Verkstadsmålarna

Isdrottning av Carmen Henriksson

Verkstadsmålarna visar Vårkänslor

Dubergska gården 9 mars - 21 mars

Öppettider: vardagar kl 17 - 19

lör & sön kl 13 - 15

Här är samtliga konstnärer representerade
Välbesökt vernissage
Delar av konstnärsgruppen
Representanter för konstföreningen i livligt samspråk

Årsmöte den 27 feb

Sonia Karlsson drog vinstlotten i årsmötets utlottning.
Årsmötet ägde rum onsdagen den 27 februari kl 19.00
på Cafe´ Utsikten, Urban Hjärnes väg 6 i Motala.

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar lottades en fotpall ut, från utställningen "Händer i Hungvik", varefter konstnären Göran Hedberg berättade om sitt skapande och visade några av sina verk.