Kommande händelser

Utställningar 2019:

* 9/3 - 21/3 Verkstadsmålarna Motala
* 4/5 - 16/5 Lars-Åke Pettersson (se nedan)
* 5/10 - 17/10 Eva-Lena Martinsson
* 9/11 - 14/11 Medlemsutställning

Lars-Åke Pettersson

Lars Åke Pettersson föddes 1923 i Motala och växte upp i Hyddmarken. Sin konstnärliga bana startade han på 1940-talet samtidigt som han arbetade som yrkesmålare. Lars Åke bodde hela sitt liv tillsammans med sin far i Motala.

I börja av 1950-talet studerade han vid Pernbys målarskola och hos Gun Setterdal i Stockholm samt gick på aftonkurser i Otte Skölds regi.

Under 50- och 60-talet gjorde han flera utlandsresor till bl a Spanien, Grekland, Frankrike, Norge, Island och Irland. Detta präglar motiven på Lars Åkes målningar. Många av hans målningar bär dock vittnesbörd om hans kärlek till hembygden, d v s Motala med omnejd. Men när hans syskonbarn var små och kom på besök hos sin morfar och morbror i Motala då blev det för mycket för Lars Åke, så då tog han cykeln och cyklade till Paris eller någon annan stans i Europa och målade istället.

Han arbetade också med att göra scenografimodeller till den lokala amatörteaterföreningen i Motala.

Lars Åke har haft separatutställningar i Stockholm och Motala och finns representerad på olika kommunala inrättningar. Han var också styrelsemedlem i Motala Konstförening.

Lars Åke hade också elever som studerade måleri, bl a hade han konstnären Ingrid Schöön- Holmberg som elev.

Lars Åke Pettersson dog i cancer våren 1982.